Day 4: 6 hours confidence – from B minor to D major

Please note that the starting times might change.
English texts for the Bach Cantatas might be found at the Bach Cantatas Website.

4.00–4.30 pm / Warm-Up with Bach Chorales IV

David Timm (*1969)
Contrapunctus II – My Credo
für Orgel


Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Wer nur den lieben Gott lässt walten, BWV 690
Choralbearbeitung für Orgel
(Digitization of the copy of the work by Bach’s pupil Johann Ludwig Krebs)
Wer nur den lieben Gott lässt walten
Choral für vierstimmigen Chor
aus: Wo gehest du hin, BWV 166 (Kantate zum Sonntag Cantate)

 

Ach wie nichtig, ach wie flüchtig, BWV 644 (Bach’s autograph)
Choralbearbeitung für Orgel
Ach wie flüchtig, ach wie nichtig
Choral für vierstimmigen Chor
aus der gleichnamigen Kantate, BWV 26 (Kantate zum 24. Sonntag nach Trinitatis)

 

Vater unser im Himmelreich, BWV 636 (Bach’s autograph)
Choralbearbeitung für Orgel
Vater unser im Himmelreich, BWV
Choral für vierstimmigen Chor

 

Christus, der uns selig macht, BWV 620 (Bach’s autograph)
Choralbearbeitung für Orgel
Christus, der uns selig macht
Choral für vierstimmigen Chor
aus: Johannes-Passion, BWV 245

 

Christ lag in Todesbanden, BWV 625 (Bach’s autograph)
Choralbearbeitung für Orgel
Christ lag in Todes Banden
Choral für vierstimmigen Chor
aus der gleichnamigen Kantate, BWV 4 (Kantate zum 1. Ostertag)

 

Nun danket alle Gott, BWV 657 (Bach’s autograph)
Choralbearbeitung für Orgel
Nun danket alle Gott, BWV 386
Choral für vierstimmigen Chor

 

Universitätsmusikdirektor David Timm, Orgel
Sjaella
Viola Blache, Sopran
Franziska Eberhardt, Sopran
Marie Charlotte Seidel, Mezzosopran
Helene Erben, Alt
Luisa Klose, Alt
 

4.30–5.00 pm / Champagner from music scores

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Ouverture
für Traversflöte, Streicher und Basso continuo
aus: Ouvertüre h-Moll, BWV 1067
(Digitization of Bach’s original performing parts written around 1738)

 

Brandenburgisches Konzert Nr. 5 D-Dur, BWV 1050
für Traversflöte, Violine, Cembalo, Streicher und Basso continuo
Allegro – Affettuoso – Allegro
(Bach’s autograph)

 

Merseburger Hofmusik
Mathias Kiesling, Traversflöte
Eva Salonen, Violine
Almut Schlicker, Violine
Katharina Dargel, Viola
Andreas Vetter, Violoncello
Ulla Hoffmann, Kontrabass
Leitung: Gewandhausorganist Michael Schönheit, Cembalo
 

5.00–6.15 pm / Service with audience

to the programme

 

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Präludium a-Moll, BWV 543/1
für Orgel
 

Begrüßung: Vikarin Susanne Linke (deutsch), The Reverend Robert Moore (englisch)
Liturgischer Gruß: Pfarrer Bernhard Stief
Gemeindelied »Nun lob, mein Seel, den Herren«, EG 289 (Gemeinde: Strophen 1, 4, 5 mit Gloria-Patri-Strophe)
Kyrie – Gloria: Pfarrer Bernhard Stief
Tagesgebet: Pfarrer Bernhard Stief
Lesung: Lukas 15, 1–10: Vikarin Susanne Linke (deusch), The Reverend Robert Moore (englisch)
Hallelujah: Nikolaikantor 
Lukas Pohle
Gemeindelied »Jesus nimmt die Sünder an«, EG 353 (Gemeinde: Str. 1, 3, 5)
Predigt (Teil I): Pfarrer Bernhard Stief

 

Johann Sebastian Bach
Ach Herr, mich armen Sünder, BWV 135 (Text in Bach digital)
Kantate zum 3. Sonntag nach Trinitatis für Alt, Tenor, Bass, 2 Oboen, Streicher und Basso continuo
(Bach’s autograph score kept in the Bach Archive)

 

Predigt (Teil II): The Reverend Robert Moore
Gemeindelied »Ich steh vor dir mit leeren Händen, Herr«, EG 382 (Gemeinde: Strophen 1–3)
Glaubensbekenntnis: Pfarrer Bernhard Stief
Fürbitten und Vaterunser: Vikarin Susanne Linke (deutsch), The Reverend Robert Moore (englisch)
Segen: Pfarrer Bernhard Führer (deutsch), The Reverend Robert Moore (englisch)

 

Johann Sebastian Bach
Fuge a-Moll, BWV 543/2
für Orgel
 

Pfarrer Bernhard Stief
Vikarin Susanne Linke
The Rev. Dr. Robert Moore
Nikolaikantor Lucas Pohle, Orgel


Gesine Adler, Sopran
David Erler, Altus
Patrick Grahl, Tenor
Klaus Mertens, Bass


Merseburger Hofmusik
Markus Müller, Oboe
Anna-Maria Schmidt, Oboe
Eva Salonen, Violine
Almut Schlicker, Violine
Katharina Dargel, Viola
Andreas Vetter, Violoncello
Ulla Hoffmann, Kontrabass
Alexander Golde, Fagott
Cornelia Osterwald, Continuo-Orgel
Leitung: Ton Koopman, Orgel

6.15–7.15 pm / Sadness turned into joy

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Weichet nur, betrübte Schatten, BWV 202 (Text in Bach digital)
Hochzeitskantate für Sopran, Oboe, Streicher und Basso continuo

 

Johann Philipp Kirnberger (1721–1783)
Trio g-Moll
für Flöte, Violine und Basso continuo
Andante – Allabreve – Allegro

 

Johann Sebastian Bach
Non sa che sia dolore, BWV 209 (Text in Bach digital)
Kantate für Sopran, Traversflöte, Streicher und Basso continuo

 

Viola Blache, Sopran
Camerata Bachiensis
Roberto De Franceschi, Oboe, Traversflöte
Anne Kaun, Violine
Uwe Ulbrich, Violine
Magdalena Schenk-Bader, Viola
Katharina Holzhey, Violoncello
Julia Chmielewska-Ulbrich, Cembalo
 

broadcast at 7.05 pm by MDR KULTUR and MDR KLASSIK

7.15–8.00 pm / Preview to the 2021 Bachfest

»Redemption« – The artistic director Michael Maul introduces the Bach Festival 2021 and the great cantata cycle »Bach’s Messiah«.

8.00–10.00 pm / The Mass in B minor to sing along

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Mass in B minor, BWV 232 (Link to the text)
arranged for 2 sopranos, alto, tenore, bass, trumpet, kettledrums, transverse flute, oboe, bassoon, strings and Basso continuo by Gregor Meyer (version for singing along)
(Link to the introduction)

We thank the publishing house Breitkopf & Härtel that made the score for singing along available.

 

Aelbgut
Isabel Schicketanz, Sopran
Angelika Lenter, Sopran
Benjamin Glaubitz, Tenor
Stefan Kunath, Altus
Martin Schicketanz, Bass


Camerata Lipsiensis
Dóra Ombodi, Flöte
Xenia Löffler, Oboe
Györgyi Farkas, Fagott
Rupprecht Drees, Trompete
Daniel Schäbe, Pauke
Birgit Schnurpfeil, Violine
Yumiko Tsubaki, Violine
Caroline Kersten, Viola
Ulrike Becker, Violoncello
Tilman Schmidt, Kontrabass
Stefan Maass, Laute
Leitung: Gregor Meyer, Truhenorgel

 

broadcast at the same time by MDR KULTUR and MDR KLASSIK

off